KLIKKLIK

radioaktif...nuclear scan...

Tahun lepas...
selepas sakit teruk..aku telah menjalani scan biasa. Paras hormon aku yg dah tak betul agaknya...tak pernah ok setiap kali ujian darah dilakukan..
Masa tu..aku diberitahu ada seperti sel..doc kata mungkin sisa2 dr pembedahan lalu. Doc cadangkan agar aku menjalani nuclear scan...apa tu??? cam seram jer..
Doc..kalau masih ada sel yg tinggal...perlu ke saya menjalani pembedahan sekali lagi???
Ya laaaa..u mau bikin apa simpan benda tu kat dalam tu...???
alamak..doc ni sempoi je jawab nya..


Pada hari yg dijanjikan..aku pun bertolak le ke hospital pulau pinang..Setengah jam merayau2..mencari tempat nuclear scan tu...baru ler jumpa. Bukan tak bertanya..tapi jawapannya entah apa2..ada yg kata belok kanan..ada yg kata tingkat atas..


Setengah jam kemudian..aku diberi penerangan pasal prosuder yg akan aku jalani itu. Aku akan disuntik dgn bahan radioaktif di belakang tapak tangan..[ sakit woiiii..] Setelah tu..aku tak boleh berada berdekatan dgn kanak2 yg berumur dibawah 12 tahun..[ kesian anak bongsu aku]..Dan juga tidak boleh memasak atau bersentuhan dgn makanan dan minuman utk org lain..takut bahan radioaktif tu berpindah kpd mrk pulak...[selama 3 hari saja..]


Prosuder yg memakan masa selama hampir 2 jam tu..benar2 memenatkan aku..terlentang..mengereng..terlentang lagi...sakit abis badan aku..


Hasilnya..emmm..seperti yg aku dah bgtau dulu...masih ada sel yg aktif..dan segalanya berterusan hinggalah sekarang..tanpa apa2 keputusan muktamat lagi..

No comments: