KLIKKLIK

ACT pengukur efektif

Oleh ALIF ABU BAKAR



SITI SARAH ABDUL MUJIB, 31, memang dilahirkan dengan penyakit asma yang diwarisi daripada keluarganya.
Sejak kecil dia bergantung hidup dengan ubat-ubatan dan sering ke hospital setiap kali penyakit itu menyerang.
Memasuki alam persekolahan, asma yang dihidapinya semakin pulih dan menginjak usia 26 tahun, Sarah merasakan dirinya telah sihat sepenuhnya tanpa perlu mengambil sebarang ubat.
Namun, pada satu malam sewaktu wanita itu hamil anak kedua, secara tiba-tiba dia merasakan dadanya sempit dan mengalami kesukaran untuk bernafas, kunjungannya ke hospital mengesahkan Sarah kembali diserang asma.
"Ketika itu asma saya masih tidak serius, saya hanya mengambil ubat berbentuk tablet yang diberikan hospital. Tetapi selepas bersalin ia semakin teruk, kahak saya mengeluarkan warna kekuningan pekat dan hal itu memaksa pihak hospital mengarahkan saya merujuk kepada Institut Perubatan Respiratori (IPR).
"Saya menjalani beberapa sesi perubatan di IPR dan mereka mengesyorkan saya menggunakan ubat sedut (inhaler) jenis inhaled corticosteroids (ICS) yang menggunakan steroid sebagai pelega jangka panjang," jelas Sarah.
Bagi memastikan asma yang dihidap Sarah terkawal, doktor turut meminta Sarah menggunakan inhaler jenis short acting beta antagonist (SABA) apabila diserang asma secara tiba-tiba kerana dapat meredakan penyakit itu dengan cepat.

SETERUSNYA :

No comments: