KLIKKLIK

Ibarat mendapat 'kaki' baharu



KAKI merupakan salah satu anggota badan unik yang sangat penting kepada manusia. Setiap kaki terdiri daripada 26 tulang, lebih 20 bahagian otot dan memiliki lebih daripada 100 ligamen.
Struktur kaki sangat kompleks kerana ia mampu berfungsi pada permukaan yang berbeza dan merupakan 'kenderaan' yang efisien bagi manusia. Sama seperti kereta, ia juga cenderung untuk menghadapi masalah fungsi dan mekanikal.
Pernahkah anda mengalami sakit kaki, lenguh-lenguh pada kaki, kaki berdenyut dan sakit pada bahagian pinggang apabila berjalan dalam tempoh masa yang lama tetapi tidak tahu apakah puncanya?
Jika ya, jangan ambil remeh kesakitan tersebut kerana ia mungkin berpunca daripada masalah penjajaran kaki yang telah berubah. Ia perlu diperbaiki segera sebelum terlewat.
Bukan kereta sahaja yang perlu melalui proses penjajaran apabila sudah tiba masanya. Kaki manusia juga memerlukan penjajaran yang sempurna bagi memudahkan pergerakan seharian.
Jika kereta perlu dibawa ke bengkel bagi memperbetulkan penjajarannya, penjajaran kaki pula boleh dilakukan dengan berjumpa dengan mereka yang pakar dalam bidang ortosis.

SETERUSNYA

No comments: