KLIKKLIK

LAGI TENTANG TAIROD / THYROID

DARI GRUP FB TAIROD DAN ANDA

Satu:
salam..semua...saya mengidap hiper kemudian skrg hypo..masih mkn ubat thyroxine..
jumaat lepas doc suruh saya scan hati,buah pinggang..doc kata kolestrol saya tinggi di sebabkan thyiriod..result scan:hati bengkak,hempedu ada batu karang dan buah pinggang ok..skrg ni doc tak bole buat apa dgn hati saya..ubat kolestrol mmg tak bole mkn da sebab hati da bengkak..hempedu plak doc suruh buang...tak tau nak buat apa..down sgt...lepas satu2 masalah..belom melibatkan sakit puan lagi...sedih...ader tak kat sini yg alami masalah sama mcm saya..

Dua:
Hi, sy nk kongsi crta...sy pesakit hypothyroid sjk umur 20thn..skg umur dh 27thn..sbnrny sy xda pnykit ni sblm ni sehinggalah sy prsn ada bengkak pd leher tp x bsar n x ktra sgt..then sy refer g hsptl, dctr ambik cecair pd leher..sebulan pastu dctr ckp SUSPEK KANSER..sy admit wad then operate..lps operate tu ttba bdn kejang lnsng x leh nk gerak x leh bckp sbb dh kebas 1 bdn..smpai sy ngis kskitn..bla dctr jmpa dgn sy, dctr bgtau thyroid dgn kilang kalsium pd leher sy dh d buang tkut sel kanser merebak..so sy tpksa mkn thyroxine, calcium carbonate dgn alpha calcidol seumur hidup..daging yg tlh d buang pd leher sy tu d hantar ke mkml utk pgesahan smada sy btl2 mghidap kanser @ tidak..sebulan lps tu sy terima result yg mgesahkn bhwa sy x mghidap kanser sebaliknya cuma goiter biasa yg boleh d rawat hanya dgn memakan ubt..setahun sy x ble terima keadaan sy mcmni dn slu mngis..skg sy dh bkwin dn mpunyai 2org chya mta..sepnjg mgndung mmg slu bmslh, so kna rujuk dgn pakar setiap bln..tp syukur kedua2 ank xda mslh thyroid..cuma dctr sarankan sy spya x mgndung lg krn risiko smkin tngi utk sy dn jg bby dlm kndungan..


Tiga:
Salam n tq accept sy dlm group ni..sy ade mslh tiroid msa pregnant...msa ngadung ank 1st pon hormon tiroid dlm drh tggi...stiap bln follow up kt spital..but..2 months after delivery...doc sahkn sy normal...tp bila pregnant ank ke 2..mslh yg sma berulang...msa pregnant 1st sy x amek ubt pon tp yg ke 2 ni doc bg 2 jenis ubt n skang bacaan 24..sape kt group ni yg ade mslh cm sy???

Empat:
Saya nak tanya, adakah sesiapa di sini yang menghidapi penyakit tiroid dan pada masa menyusukan anak sepenuhnya? saya baru disahkan penyakit ini hari ini. saya risau sekiranya ubat yang dimakan memberi kesan pada anak saya yang masih berumur 10 bulan. terima kasih.


- Posted using BlogPress from my iPad

No comments: