KLIKKLIK

PENGALAMAN PENGIDAP KANSER TIROID

SUMBER : Fb TIROID DAN ANDA

Maaf, Kpah. saya baru sempat nk cerita ptg ni..

Pada 2003 saya disahkan mengidap tiroid, setelah jalani ujian darah...dirujuk ke hospital. tetapi kerana kurang pengetahuan tentang tiroid, saya tidak bersungguh dan cepat bosan.

Ada kdg2 sampai berbulan saya tak pergi jumpa doktor dan tak ambil ubat .hingga saya collapse, jantung jd laju, panas berpeluh, mata saya mcm mata pepatung dan hilang berat badan. 10 tahun saya simpan, hingga saya tak boleh mkn asyik tercekik, rase ada yg menghimpit salur mkn saya...

dipendekkan cerita pd 2013 para doktor buat keputusan, saya mesti dioperate dlm mase terdekat, setelah segala xray ..scan dijalankan..saya tiada pilihan ...saya dioperate pd 30 mac 2013. Pkl 2pm saya masuk dewan bedah pkl 11.30pm baru siap...dpt tak bayangkan lama sungguh doktor buat kerja mereka, bila doktor tunjukkan ' harta karun' yg saya simpan selama 10 thn saya jd amat terkejut..ianya berupa ketulan daging yg amat besar..patut lah mkn kueh lapis pon saya blh tercekik nak telan tak pun tak boleh. sisa mknan akan keluar dr hidung, seksanya Allah yg tahu...

Sudah selesai operate,satu cerita pulak timbul lg..sampel tisu dihantar ke HKL, keputusan positif kanser tiroid. Allah saja yg tahu hati saya...saya dirujuk ke IKN utuk buat rawatan radioktif iodin .6 kali RAI....setiap 6 bln, setahun 2 kali saya akn ke IKN, alhamdulillah pd 15 mac 2016 saya disahkan bebas kanser tairod setelah scan kali kedua dijlnkn....tp saya masih mendapat rawatan dan masih memakan Lthyroxine dan calsium utk sepanjang hayat saya..

INSYAALLAH saya tidak akn skip ubat saya utk kesihatan saya..pengajaran yg saya dpt 'bendasing' yg tidak elok jgn disimpan lama...dan saya bkn nk memomokkan kwn2 tp sekadar nk berkongsi cerita saya...jgn jd mcm saya..ikut ckp doktor...

sekarang Alhamdulillah saya sihat tidak berdebar, tidak sakit sendi, tidak marah blh berfikir waras segalanya saya blh kawal....kalau dulu penyakit yg kuasai diri saya sekarang saya blh kawal emosi saya...semoga kwn2 akn sihat mcm saya....terima kasih!!

DIcopypaste oleh:
~ kpah k-poh ~

No comments: