KLIKKLIK

SEBAB HAID TIDAK TERATUR | MEDICAL MYTHBUSTERS MALAYSIA | TIROID DAN ANDA

Sumber: fb Medical Mythbusters Malaysia


#10_Perkara_Yang_Anda_Perlu_Tahu_Mengenai_Haid_Tidak_Teratur

Apabila sepatutnya datang haid pada bulan itu, anda menjadi tidak keruan apabila haid anda tidak muncul pada ketika itu dan berfikir segala macam masalah atau penyakit yang mungkin melanda diri anda. Anda mula berasa risau dan gundah gulana memikirkan haid yang tidak teratur dan tidak berkunjung tiba pada bulan itu.

Pertama-tamanya, anda perlu tahu corak haid yang dikatakan ‘normal’ untuk diri anda.

Setiap wanita adalah unik dan mempunyai corak haid yang berlainan , dan mungkin adalah normal bagi wanita itu sendiri. Untuk mengetahui apa yang normal buat anda, anda perlu mencatat hari-hari anda datang haid pada kalendar dan juga tarikh bilanya haid berhenti. Ambil masa untuk kenal pasti corak haid anda, berapa hari haid dan juga pendarahan yang berlaku ditengah-tengah bulan sementara anda menanti haid yang berikutnya.

4 dari 10 wanita didapati gagal mengingati tarikh hari pertama haid mereka. Jumlah hari dalam kitaran mereka juga mungkin tidak tepat antara 28-35 hari. Ini boleh memanjangkan lagi kitaran untuk sampai ke ‘hari subur’ dan kesilapan menjangka kedatangan haid yang seterusnya.

Jangan malu atau segan untuk bertanya doktor

Jika anda mengalami perubahan yang anda rasakan tidak normal untuk kitaran haid pada bulan itu, terus bertanya pada doktor anda. Haid yang tidak teratur mungkin menandakan tanda-tanda anda akan mencapai umur menopos, ataupun ada sesuatu yang tidak kena pada perubahan hormon badan yang memerlukan penyiasatan dan penilaian para doktor.

Hamil – sebab biasa haid tidak datang

Sebab ini mungkin tidak memeranjatkan anda atau sebaliknya. Walaupun begitu, pada awal kehamilan sesetengah wanita mengalami pendarahan yang boleh menyebabkan pendarahan juga yang selalu mengelirukan sama ada ianya darah haid atau tidak, tanpa anda sedari anda sebenarnya sudah pun hamil. Ujian air kencing untuk mengesahkan kehamilan boleh membantu.

Penyusuan badan

Sekiranya anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi. Terdapat sesetengah ibu menyusu yg langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahun lamanya!

Menopos?

Menopos atau Putus haid adalah keadaan di mana seseorang wanita itu tidak lagi didatangi haid, umur purata mencecah dalam 50 tahun. Walaupun begitu tempoh peralihan daripada umur boleh melahirkan anak ke menopos ini boleh berlaku untuk beberapa tahun dan dikenali sebagai perimenopos. Dalam tempoh peralihan ini, perubahan hormon yang berlaku menyebabkan haid menjadi tidak teratur, pendek atau tidak datang langsung. Haid mungkin berhenti buat seketika, dan boleh muncul semula selepas beberapa bulan.

Anda mempunyai masalah-masalah kesihatan yang berkaitan?

Haid yang tidak teratur mungkin adalah tanda-tanda anda mempunyai masalah perubatan yang tidak anda sedari seperti Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS), masalah kelenjar tiroid, Kencing manis yang tidak terkawal , ketumbuhan yang merembeskan hormon prolaktin Pemeriksaan doktor akan dibuat untuk memastikan anda tidak mengalami mana-mana masalah kesihatan.

Berat badan berlebihan ataupun obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan wanita seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid.

Tekanan Emosi

Masalah emosi atau tekanan perasaan boleh menyebabkan haid terhenti. Kegiatan fizikal yang berlebihan seperti senaman yang berlebihan, kehilangan berat badan yang banyak, menghadapi masalah permakanan turut menyumbang kepada perkara ini. Berbincang dan luahkan masalah anda pada doktor jika anda berasakan menghadapi tekanan emosi di sekolah, rumah mahupun tempat kerja

Ubat-ubatan

Ada sesetengah ubat-ubatan yang anda makan untuk masalah perubatan tertentu boleh menganggu kitaran haid. Ubat sawan, ubat penenang, pil perancang kehamilan, pil-pil hormon bole menyebabkan kitaran haid terganggu. Berbincang dengan doktor anda, sebelum memberhentikan ubat-ubatan ini. Mungkin doktor akan mengubah dos, mengubah ubat bergantung kepada masalah perubatan itu.

Jamu tradisional, ubat kurus ataupun ubat-ubatan penyakit kronik yang lain boleh menyebabkan gangguan kitaran haid wanita. Jangan lupa bagi tahu doktor yang merawat anda nanti.

Anda tetap subur walaupun haid tidak teratur

Walaupun anda tidak datang haid, tidak bermakna anda tidak subur dan tidak boleh mengandung. Jika anda ingin menjarakkan kelahiran atau merancang keluarga anda perlu menggunakan cara perancangan yang efektif dan berkesan walaupun tidak datang haid. Dapatkan nasihat doktor anda untuk ini.

Ingin hamil mungkin menjadi masalah dengan haid yang tidak teratur

Walaupun telah saya nyatakan, tidak datang haid tak bermakna anda tidak subur, tetapi kejayaan untuk hamil itu kadang-kadang adalah sukar. Rawatan sentiasa ada untuk mereka yang menghadapi masalah ini. Jangan risau, sila berbincang dengan doktor anda.

Dr. Muhammad Izzat Abdul Razak
Pegawai Perubatan
Perbidanan & Sakitpuan
#MedicalMythbustersMalaysia
www.facebook.com/drmuhammadizzat

~kpah k-poh ~

No comments: