KLIKKLIK

THYROGLOBULIN | TIROID DAN ANDA | KANSER TIROID

Thyroglobulin dihasilkan oleh sel sel thyroid samada normal atau kanser. Selepas pembedahan, biasanya masih terdapat sedikit sel normal yg tertinggal.

Radioiodine pertama akan membakar kesemua sel thyroid normal. Radioiodine kedua akan menunjukkan sekiranya ada kanser sel thyroid terutama di luar kawasan leher.

Terkadang, sel tiroid normal tak habis dibakar dengan sekali saja dan perlukan radioiodine lgi. Ini diulang sehingga tiada lagi tanda tanda pada radioiodine ie no uptake.

Bila dah clear, thyroglobulin sepatutnya kosong 0. Sekiranya thyroglobulin masih detectable, maknanya kanser tu masih ada. Kalau dah 0 kemudian jadi tinggi, maknanya kanser tersebut datang balik dan radioiodine diulang

Dalam kes tertentu, TG tinggi. Ini mungkin disebabkan false reading yg disebabkan oleh anti-TG. Kalau anti-tg rendah dan tg tinggi, ini bermakna tg is genuinely tinggi. Masalah bila anti-tg juga tinggi menyebabkan pemantauan menjadi lebih sukar

Masalah paling susah ialah bila TG tinggi tapi radioiodine negative. Ini akan diikuti oleh PET scan. Kalau PET scan positive, mmmmm lain ceritanya dan tak sesuai utk dibincangkan disini sebab lebih complicated.

Ujian Thyroglobulin (tg):
Ujian tg bukan utk mengesan kanser. Ujian tg dilakukan hanya bagi mereka yg telah menjalani total thyroidectomy diikuti dengan Radioiodine .

Kalau buat total tetapi belum menjalani radioiodine, biasanya tg masih boleh dikesan dan menjdi tidak tepat.

Terdapat dua kedaan tg test - stimulated dan unstimulated.

stimulated ialah tg dilakukan semasa tsh>30 iaitu selepas berhenti mengambil thyroxine selama 1 bulan atau menggunakan thyrogen. Ini lebih sensitive

Unstimulated tg ialah test dibuat tanpa Memberhentikan thyroxine dan test ini biasanya tidak Mengesan kanser berulang diperingkat awal atau masih kecil.
-Prof. Rohaizak Muhammad UKMSC.



~ kpah k-poh ~

2 comments:

Unknown said...

Hi saya nurul seorang pesakit tiroid sejak dari bulan 3/2018 , saya ada melakukan ujian TG dan result nya 179 H IU/ML 0-100 boleh saya tahu keputusannya Normal atau Kanser ?
Berikutan test yang lain :
TSH : 2.03 UIU/ML 0.55-4.78
FT4 : 13.4 PMOL/L 11.5-22.7
FT3 : 4.7 PMOL/L 3.5-6.5
TPO ANTIBODY : 473 H IU/ML 0-150
TQ

kpah k-poh Sharifahnor said...

Nurul Afifah ada masuk fb Grup TIROID DAN ANDA (ORI) tak? Kalau ada.. Boleh pm kpah. Sbb Prof Rohaizak ada respon pada pertanyaan di atas.