KLIKKLIK

Thyroid : sehari sebelum keluar wad

hari ni mmg berlagak abis ler..bangun pagi2 dah siap mandi sementara tunggu abang hantar sarapan..roti kapit dgn cheese dan susu anlene..yarkh...kalau dpt nasik lemak ..kan best..apa nak buat..!!!


Seperti biasalah..doktor dtg melawat..aku dah siap2 dikatil..dgn wajah penuh keyakinan..[ boleh balik ker??]
Kakak punya kalsium kami dah puas hati..tairod jgk mcm tu...ok..kalau tak demam lagi..esok boleh balik lah....


Aku senyum..terima kasih doktor..


Hari tu..aku ambik peluang ler berkenal2an dgn pesakit yg sama ward dgn aku. Yg paling aku ingat ialah dua pesakit tairod..


Sorg pesakit sebelah aku tu..suami dia punyalah mengamuk sakan..'entah bila nak bedah..dah lama duk ward ni..nak buat apa lagi tunggu..bedah ajer lah...'
Ek eleh ader ke patut..dia ingat nak bedah ni pakai potong jer ker?? benda lain tak ambik pot ker??? Bini tu nak bernafaspun tak lepas..pasal semput..beg plastik yg misi bagi suruh tiup tu pun tak kembung..nak bedah konon...


Aku ni yg ambik masa sampai setahun ulang alik hospital..naik teksi pergi balik 16 hengget..tak bising pun...Tak sabar punya umat tu..kalau pandai sgt..bedah ler sendiri...Doktor tangguh tu mesti ada sebabnya..yg terang2 sekali..bini dia tu semput..kot masa operate nanti tak bernafas langsung...sapa yg susah???


Ada sorg lagi tu..ppuan cina..50an..Kalau tak silap aku..aku kena operate sehari lepas dia..Sepanjang malam dia batuk..Ya Allah,,ngerinya aku dengar..bukan apa..takut terbukak plaster kat leher dia tu..Malam tu..dgn ekor mata jer..[sbb bdn aku ada wayar kan..] aku tgk doktor dan misi berkerumun kat katil aunty tu. Alamak..dah mati ker??? ish..


Rupa2nya doktor menampal balik plaster kat leher dia tu..ada nampak kesan darah..alamak..dah terbukak ler..!!! [ tu yg aku tak berani nak batuk..nak ketawa...] Malam tu..aunty tu tidur dgn topeng gas kat hidung dia..


Dah masuk hari ke4 ni lah baru aku pi sembang2 dgn aunty tu.Dia kata aku ok jer..tak nampak mcm org sakit..suara pun tak berubah..ye lah..suara aunty tu jadi garau...[ sebenarnya suara aku pun berubah jgk..tapi tak ketara sgt sbb sebelum ni suara aku lagi merdu..heeee ] 


Masa tak sakit ni..mmg best ler duk ward..rehat jer...mandi..makan..tido..sembang2 bila time melawat...[ tapi pengalaman dlm kesakitan dan kepayahan..sanggup ke aku nak alami lagi utk kali kedua...???]


ye..ye..esok boleh balik!!!!

No comments: