KLIKKLIK

Lelaki dalam dunia kejururawatan




KEADAAN yang tidak menentu dalam dunia penawaran kerja dan nasib pengambilan graduan institusi pengajian tinggi menjadikan suasana pasaran kerja sesetengah sektor dianggap kritikal.
Begitupun, masih ada ruang kerja yang menerima kemasukan calon tanpa dibatasi faktor-faktor kekangan jangka panjang. Bagi seorang jururawat lelaki, Aiman Zamani, 18, dia melihat prospek yang cerah dalam bidang kerjaya yang diceburinya.
"Jika ditanya mengapa memilih kerjaya ini, jawapannya adalah sama jika seseorang itu ditanya kenapa dia mengambil bidang kejuruteraan atau bidang lain sebagai kerjaya. Ia adalah untuk mencari sumber pendapatan yang stabil.
"Tetapi, setiap individu punya alasan tersendiri. Bagi saya, bidang kejururawatan menjanjikan kerjaya yang stabil. Jururawat adalah antara kerjaya yang terbaik tidak kira apa yang berlaku pada keadaan ekonomi.
Menurutnya, jangka hayat manusia kini semakin panjang. Setiap orang ingin hidup lebih lama dan berusaha menjaga kesihatan melalui pelbagai cara serta kaedah rawatan. Oleh itu, keperluan terhadap khidmat jururawat menjadikannya sebagai aliran pekerjaan yang realistik.
Belia dari Kelantan yang mencatat keputusan 6A dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun 2010 itu, telah memilih untuk menyertai kolej latihan kejururawatan.
Aiman memilih program diploma latihan kejururawatan daripada menyertai kursus lain yang ditawarkan universiti tempatan. Dia juga bukan bersendirian dalam membuat keputusan tersebut.

SETERUSNYA

No comments: