KLIKKLIK

TAIROD DAN SUMBER IODINE


Pengidap tairod mesti peka dengan segala pemakanan yang diambil. Disebabkan hormon tiroid adalah seperti pengatur kepada seluruh tubuh anda,jadi anda jangan mengkucar-kacirkan hormon tairod anda dengan kesilapan dalam memilih makanan. Anda juga mesti berjumpa dengan doktor untuk dapatkan rawatan bagi penyakit tairod anda. Selain dari itu,makanan yang tinggi iodine diharap bukan menjadi hidangan utama anda setiap hari,terutama kepada pengidap Hashimoto's disease! (Hypo)

(Hashimoto's disease is a common cause of hypothyroidism (underactive thyroid). It is an autoimmune condition. Immune system cells attack the thyroid gland, causing inflammation. This reduces the thyroid's ability to make hormones. The condition is also called Hashimoto's thyroiditis, chronic lymphocytic thyroiditis or autoimmune thyroiditis.)

Antara makanan yg tinggi iodine seperti rumpailaut,kentang,makanan laut dan garam beriodine. Hanya rumpailaut saja yang anda tidak digalakkan utk ambil (walaupun sedikit). Makanan lain yg mengandungi iodine masih boleh diambil dlm kuantiti satu hidangan sehari,sebab badan anda masih perlukan bekalan iodine. Jadi untuk mengawal agar hormon tairod anda tidak kucar-kacir,maka kawallan pengambilan iodine. Jangan terlebih iodine dan jangan terkurang iodine.

(Sumber google) Untuk mengelakkan kekurangan iodine,anda mesti kurangkan pengambilan makanan yang tinggi kandungan goitrogen.
- Goitrogen adalah sejenis bahan yang boleh menghalang penyerapan zat iodin oleh kelenjar tiroid. Makanan yang kaya dengan goitrogen antaranya ialah pucuk ubi, ubi kayu, kobis, bunga kobis, brokoli dan rebung.

- Memakan terlalu banyak dan kerap makanan yang tinggi kandungan goitrogen untuk jangkamasa panjang boleh memberi kesan kekurangan zat iodin yang teruk.

Ada juga yang berpendapat (sumber: google) bahawa kekurangan iodine lah yang membuatkan leher (kalenjar tairod) membengkak.


~ kpah k-poh ~

No comments: