KLIKKLIK

Tairod | facebook grup TAIROD DAN ANDA



Permulaan kpah membuka grup Fb TAIROD DAN ANDA, hanya untuk memudahkan rakan2 yang mengidap tairod untuk berkongsi masalah tentang penyakit Tairod.
Tidak seperti Grup2 yg lain, lagi ramai ahli..lagi bagus..lagi meriah. Tetapi ini Grup "orang sakit". Lagi ramai add bermakna lagi ramai yang sakit.
Grup TAIROD DAN ANDA, bukan untuk "tatapan" ramai. Ianya "Closed Grup" demi menjaga sesitiviti pengidap-pengidap Tairod.

Sedikit berkenaan dengan "sakit Tairod"

Kalenjar tairod berbentuk seperti rama2 yg berada betul2 bawah bahagian tengah leher. Berfungsi utk mengeluarkan hormon tairod yg diperlukan utk kelancaran sistem dlm badan kita. Jika berlaku gangguan pada kalenjar tersebut,maka kita menjadi pengidap tairod dan akan alami simptom2 yg tertentu. Yg hampir semua simptom2nya boleh menganggu kehidupan. Selain dari gangguan hormon tairod,ada juga yg alami pembengkakkan kalenjar tairod. Kelihatan seperti leher membengkak. Tairod merupakan penyakit yg kronik jika tidak mendapat rawatan yg sewajarnya. Dan ianya...rawatan sehingga ke akhir hayat. Tidak sembuh..tapi boleh sihat seperti insan biasa lain. Tidak sembuh tu bermakna..sekali sudah mengidap..selamanya akan ada dlm badan. (dengan izin Allah) kita mampu sihat.
~ kpah k-poh ~

No comments: