KLIKKLIK

AKIBAT KEKURANGAN POTASIUM KEPADA PENGIDAP TAIROD

Kerap sangat ujian potasium kpah tak berapa elok. Doktor kata,sikit jer... Jom kita baca carian google berkenaan dengan AKIBAT KEKURANGAN POTASIUM KEPADA PENGIDAP TAIROD.

SUMBER DARI BLOG DR.AZWAN.


Tujuan saya menulis artikel ini adalah untuk berkongsi dengan anda semua tentang satu kisah di klinik tempat saya bertugas sekarang.

Seorang pelajar lelaki berumur 24 tahun datang ke klinik dengan cerita bahawa beliau tiba-tiba lumpuh separuh badan bermula dari pinggang ke bawah semasa bangun dari tidur pagi itu.

Apabila ditanya dengan lebih lanjut - beliau memberitahu kejadian bermula semasa beliau belajar di Yemen di dalam bidang bahasa Arab beberapa tahun yang lalu. Kejadian itu menyebabkan beliau pulang dari sana dan tidak sambung belajar.

Setelah pulang di Malaysia, beliau telah beberapa kali mendapat serangan serupa iaitu lumpuh secara tiba-tiba sebulan sekali. Yang anehnya, lumpuh itu akan hilang paling lama 3 hari dan paling cepat di dalam masa beberapa jam.

Beliau hanya pergi ke pakar-pakar urut tradisional dan tidak pernah menerima rawatan di Hospital. Kali ini beliau ke hospital Al-Islam kerana beliau mempunyai insuran. Sebelum ini beliau hanya mengikut rawatan di atas kehendak ibu dan ayahnya sahaja.

Secara klinikal, badan beliau kurus, menggeletar dan berpeluh. Tekanan darah normal tetapi degupan nadi mencecah 110 rentak seminit.

Beliau dapat menggerakkan hujung jari kakinya tetapi tidak mampu untuk mengangkat kaki secara keseluruhan. (Motor function : 2/5). Deria rasa pada saraf kakinya adalah normal di kedua-dua belah dan kepekaan deria rasa sama dengan pada tangannya.

Beliau boleh mengangkat tangan (melalui sendi bahu) tetapi kadar pergerakannya atau range of movement agak terbatas kepada 90 darjah sahaja. Beliau tidak boleh menggenggam tangan saya kerana tidak larat.

Terdapat bengkak pada lehernya.

Pemeriksanan darah menunjukkan tahap Potassium di dalam darah yang rendah iaitu 2.3 mEq/L. (normal 3.5-5.2)

Di dalam kes ini, beliau mengalami Hypokalaemic Periodic Paralysis iaitu lumpuh tiba-tiba disebabkan oleh kadar garam Potassium (atau Kalium) yang rendah di dalam darah.

Beliau juga menghidap Thyrotoxicosis iaitu kadar rebesan hormon thyroid yang tinggi dan menyebabkan gejala seperti badan kurus, nadi yang pantas, menggeletar dan berpeluh. Saya rasa beliau telah mengalami masalah thyroid ini sejak di Yemen dahulu tetapi tidak pernah mendapatkan rawatan.

Secara amnya masalah hypokalemia atau kadar rendah Kalium/Potassium dalam darah boleh berlaku di dalam thyrotoxicosis terutama kepada penduduk Asia.

Garam Potassium biasanya berada di luar sel, maka pada kebiasaannya, garam ini akan masuk ke dalam sel di dalam masa 72 jam. Ini yang menyebabkan pesakit yang lumpuh kembali pulih selepas 3 hari.

Sebaik sahaja garam Potassium di masukkan ke dalam tubuh, beliau kembali berjalan seperti biasa. Agak dramatik sebenarnya apabila sebaik sahaja potassium dimasukkan di wad secara perlahan-lahan, beliau kembali normal seperti tidak ada apa-apa yang berlaku.

Beliau kini sedang dirawat untuk masalah thyroid sebagai pesakit luar. InsyaAllah selepas ini beliau tidak akan lumpuh sekejap-sekejap lagi.




~ kpah k-poh ~

No comments: