KLIKKLIK

TAIROD | Papillary thyroid cancer | Pengalaman



Sumber : Fb TAIROD DAN ANDA. (Aimi Syazana)

Salam alaik warga TDA,

Saya Aimi, umur 23, masih belajar di upm dan salah sorang silent reader kat group ni. Saya nak share pengalaman saya melalui 2 kali pembedahan thyroid.
Dari 2009 lagi sebenarnya saya perasan ada ketulan kat leher, tapi time tu budak budak lagi jadi biar je hehe.

Hujung tahun lepas saya perasan jantung saya laju kemain lepas tu tangan tremors dan bp tinggi (149/86). Saya pergi ke klinik upm, dan klinik upm terus refer saya direct ke hospital putrajaya.

Kat HPJ, biasa lah, routine, ambil darah, USG, FNAC, biopsy semualah, semua result time tu suspicious tapi tak tahu ape. Tambah tambah suspicious, result TFT normal, tapi symptoms ade. Last sekali, Dr sarankan supaya saya buang sebelah kiri dahulu, untuk tengok apemende. Jadi saya remove sebelah kiri 8 april haritu.

Result keluar sebagai Papillary thyroid cancer. Sedih jugak la dalam dua tiga hari macam tu, lepas tu malas dah nak sedih... (hehe..)

Kemudian saya diberi tarikh baru untuk completion thyroidectomy (buang sebelah kanan pulak) pada 13 May (semalam!) di IKN. Alhamdulillah, semua berjalan lancar. Dr cakap masa dalam OT ada bleeding sikit, tapi semuanya terkawal. Pagi tadi saya dah discharge dan sekarang dah sampai rumah pun heee. InsyaAllah esok start 200mg Levethyroxine. Tarikh untuk RAI insyaAllah Dr akan bagitau nanti.

Untuk persediaan pembedahan pulak, hmm biasa biasa je rasanya. Parent saya bekerja jadi masa melawat tu agak limited, jadi biasanya diorang tinggalkan straw sebelum balik untuk saya senang minum hehe. Yang lain lain tu saya banyak tidur je ehehe.

Kepada kakak kakak dan abang abang yang masih belum dapatkan rawatan, try lah ke hospital yang berdekatan. InsyaAllah thyroidectomy ni tak berapa sakit sangat dan rasa legaaa sangat. So far takde dah jantung laju semua.

Terima kasih kepada semua warga TDA yang best dan selalu bagi saya semangat melalui posts kat group ni. Kalau saya down je, saya suka scroll group ni hehe. Itu je lah sikit experience yang saya boleh share.

~ kpah k-poh ~

No comments: