KLIKKLIK

TIROID | KALSIUM | PARATHYROID | TIROID DAN ANDA

Pengidap tiroid yang telah menjalani pembedahan total thyroidectomy, akan mengalami masalah dengan bekalan kalsium dalam badan. Sewaktu pembedahan, kadang-kadang doc tidak dapat menyelamatkan Kalenjar kalsium ( Parathyroid ) disebabkan oleh keadaan ketulan terutama pembedahan yang melibatkan kanser tiroid, memang doc akan korek semua sisa Kalenjar Tiroid supaya tidak ada sel-sel kanser yang tertinggal. Keadaan inilah yang menyebabkan parathyroid pun terbuang sekali. Ada 4 biji parathyroid gland yang menepek pada Kalenjar Tiroid . Setiap sebelah Kalenjar Tiroid ,ada dua biji parathyroid gland. Selalunya pesakit ini mesti mengambil pil-pil kalsium dalam jumlah yang banyak.

Bagi yang bukan kanser tiroid tetapi menjalani total thyroidectomy juga, doc berupaya menyelamatkan mungkin dua biji parathyroid gland. Memang pembedahan ni disebut total,buang semua,tetapi 'tapak' parathyroid gland tu tidak akan diusik untuk menyelamatkan parathyroid gland tersebut. Dengan ini,pesakit masih dapat menghasilkan kalsium untuk badan dan tidak perlu ambik pil-pil kalsium yang banyak.




Apabila ujian darah untuk kalsium menunjukkan kita kekurangan kalsium, doc akan beri dos kalsium yang agak tepat untuk keperluan badan kita. Tidak boleh terlebih dos kalsium sebab ia boleh membina batu karang dan juga boleh merosakkan buah pinggang.

Selain dari pil-pil kalsium, kita juga boleh mengambil makanan / minuman yang tinggi kalsium agar pengambilan pil-pil kalsium dapat dikurangkan dari masa ke semasa.

Bagi pengidap tiroid , ada yang mengalami masalah kekurangan kalsium yang sangat teruk. Hypocalcemia ( boleh Google simptom-simptomnya).

~kpah k-poh ~ saya pengidap Hypothyroid

No comments: