KLIKKLIK

JIKA MENGAMBIL UBAT / SUPLIMENT YANG BUKAN DARI ARAHAN DOKTOR | TIROID DAN ANDA (ORI)


JIKA MENGAMBIL UBAT / SUPLIMENT YANG BUKAN DARI ARAHAN DOKTOR.

Kepada yang mengambil sebarang ubat tambahan / supliment yang bukan atas arahan doktor.

Bila anda berjumpa dengan doktor untuk temujanji,sila beritahu kepada doktor anda jenis2 ubat / supliment tersebut.

Bila anda membuat ujian darah, dan keputusannya tidak memuaskan dan simptom2 tiroid tidak berkurang atau bertambah teruk, maka doktor pun tidak dapat membuat keputusan yg tepat,bagaimana harus mereka membuat rawatan untuk anda sbb doc tidak tahu anda ada mencampurkan ubat yg diberi dgn ubat / supliment lain..dan selalunya anda akan menuduh doc tak reti nak buat rawatan.

Jika anda berasa tidak selesa seperti kadar denyutan jantung yg laju,terketar2, lemah badan,demam dan simptom2 lain,maka berhentilah ambil ubat tambahan / supliment tersebut.

Pastikan ubat tambahan / supliment yang anda ingin ambil itu ada kelulusan KKM dan sesuai dgn simptom2 anda. Elakkan mengambil produk yg tidak berkait dengan simptom2 anda sprt produk pemutih dan produk yg menjanjikan seribu sakit boleh dirawat.

Bagi yang 'meng-ejas' sendiri pengambilan ubat Tiroid atau sebarang ubat yg diberikan oleh doc, anda hendaklah juga beritahu doc pada apoiment yg akan datang.

Kdg2 bila doc turun / naikkan dos ubat, kita akan rasa tidak selesa sprt masa kita ambil dos yg lama. Berilah tempuh seminggu, untuk dos baru itu serasi dengan badan kita.Segeralah berjumpa doc sekiranya keadaan tidak selesa itu berlarutan. Jangan sesekali stop ubat.

~ kpah k-poh ~

No comments: