KLIKKLIK

BAGAIMANA KANSER DISAHKAN DAN DIRAWAT OLEH PAKAR KANSER | Dato' Dr. Mohd Rushdan Md Noor

BAGAIMANA KANSER DISAHKAN DAN DIRAWAT OLEH PAKAR KANSER
Dato' Dr.Mohd Rushdan Md Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi

Kemajuan teknologi rawatan kanser moden telah menyebabkan banyak jenis kanser yang dihidapi oleh manusia hari ini dapat dipulihkan. Merawat penyakit kanser memerlukan kepakaran tinggi kerana kanser adalah penyakit yang sangat kompleks dan tidak boleh dipandang ringan. Kanser yg berbeza memerlukan kaedah rawatan yg berbeza. Malahan adakalanya kanser yg dari jenis yg sama perlu dirawat dgn pendekatan yg berbeza ke atas org yg berbeza. Seorang yg berbeza walaupun menghidap kanser yg sama akan melalui fasa kehidupan dan tindakbalas yg berbeza. Inilah sebabnya penyakit kanser perlu dirawat oleh pakar kanser. Terdapat 7 langkah/peringkat yg perlu dilalui oleh seseorang pesakit kanser:

1. PENGESAHAN KANSER. Ini adalah peringkat yang paling penting. Hampir semua jenis kanser wajib disahkan melalui ujian biopsi/cubitan/sampel tisu dan pemeriksaan patologi oleh pakar patologi. Kepakaran di dlm bidang patologi juga terdiri dari beberapa cabang pengkhususan,contohnya jika kanser itu adalah kanser wanita, pakar patologi yg paling mahir dinamakan Gynae Pathologist. Kanser TIDAK boleh disahkan melalui ujian darah dan pengimejan. Ujian2 ini hanya membantu. Terdapat ramai org awam yg menyangka mereka menghidap kanser apabila mereka bertemu dgn pengamal perubatan alternatif utk mengesahkan kanser sedangkan mereka tidak melalui proses pengesahan yg betul. Jika mereka tidak melalui proses pengesahan spt yg disebutkan di atas, mereka bukan pesakit kanser.

2. MENENTUKAN PERINGKAT KANSER. Setelah kanser disahkan pesakit perlu pula menjalani ujian menentukan peringkat kanser. Pd umumnya peringkat kanser terbahagi kpd peringkat 1,2,3 dan 4. Di antara kaedah2 menentukan peringkat adalah ujian pengimejan (Ultrasound/CT scan/MRI/Pet scan dll) dan pembedahan. Ada juga kanser yg perlu ujian makmal patologi utk menentukan peringkat. Ujian darah juga dilakukan utk menentukan kesan kanser itu ke atas fungsi organ badan (darah, hati dan buah pinggang). Ujian darah utk tumour markers dilakukan utk mengesan bahan yg dihasilkan oleh kanser utk dijadikan petunjuk kpd tindakbalas kanser ke atas rawatan yg akan diberikan.

3. MENENTUKAN MATLAMAT RAWATAN KANSER. Melalui maklumat di atas, pakar kanser akan menentukan apakah matlamat rawatan yg hendak diberikan samada utk menyembuhkan kanser ("curative") ataupun hanya utk tujuan mengurangkan gejala ataupun rawatan paliatif. Selalunya kanser yg berada pd peringkat 4 tidak akan dpt dipulihkan sepenuhnya jadi matlamat rawatannya adalah rawatan paliatif.

4. MENENTUKAN KAEDAH RAWATAN TERBAIK. Selepas melakukan 3 perkara di atas, pakar kanser akan berbincang dgn pakar2 lain utk menentukan kaedah rawatan yg terbaik. Terdapat 5 jenis rawatan kanser yg boleh diberikan iaitu rawatan pembedahan, rawatan kemoterapi, rawatan radioterapi, rawatan hormon, rawatan targeted terapi dan kombinasi rawatan2 yg tersebut. Jadi perbincangan tentang rawatan terbaik yg hendak disyorkan bukan sahaja ditentukan oleh pakar kanser yg merawat tetapi juga pakar2 lain yg mempunyai kepakaran khusus seperti pakar radioterapi (Radiation oncologist), pakar kemoterapi (Medical oncologist) dan kadangngkala pakar perubatan paliatif (Palliative care Physician).

5. KAUNSELING. Pakar Kanser akan memanggil pesakit dan keluarga utk menyampaikan berita dan maklumat lengkap mengenai kanser yg dihidapi. Sesi kaunseling akan dijalankan dan pesakit akan diberi peluang untuk membantu menentukan kaedah rawatan yg terbaik. Pada peringkat ini keputusan muktamat mengenai kaedah rawatan akan ditentukan dan tarikh utk memulakan rawatan akan diberikan.

6. MEMULAKAN RAWATAN. Setelah selesai 5 langkah di atas dan pesakit telah diterangkan tentang rawatan yg hendak diberikan barulah rawatan kanser dimulakan. Jika pembedahan digunakan utk merawat, maka spesimen yg dibedah keluar akan dihantar ke makmal patologi utk tujuan pemeriksaan terperinci oleh pakar patologi. Maklumat ini kemudian akan dimaklumkan kpd pakar kanser dan pakar kanser akan menentukan samada rawatan pembedahan tadi sudah mencukupi. Ada dlm kalangan pesakit didapati mempunyai risiko yg lebih tinggi utk mendapat kanser berulang dan mereka ini akan disyorkan utk rawatan lanjut samada radioterapi, kemoterapi, terapi hormon ataupun terapi targeted. Rawatan tambahan ini dikenali sebagai rawatan adjuvan.

7. LAWATAN SUSULAN DAN PEMANTAUAN. Lawatan susulan adalah sgt penting lebih2 lagi utk 2 tahun pertama kerana 80% daripada kes kanser berulang berlaku ketika 2 tahun pertama selepas rawatan. Semasa rawatan dan selepas selesai rawatan kanser, pesakit akan menjalani rawatan susulan, diberi tarikh temujanji dan pada setiap lawatan susulan mereka akan dipantau untuk mengesan jika berlaku kanser berulang. Kanser yg berbeza akan menjalani pemeriksaan dan penyiasatan yg berbeza semasa lawatan susulan. Pesakit akan dipantau utk selama sekurang2nya 10 tahun sebelum dpt disahkan sembuh sepenuhnya dpd kanser.

Begitulah terperincinya kaedah pengesahan dan rawatan kanser. Tidak ada jalan singkat sebelum pakar kanser membuat keputusan utk memilih kaedah rawatan yg terbaik kpd pesakit. Pakar kanser juga terdiri daripada banyak pengkhususan bergantung kepada jenis kanser yang dirawat, Pakar Kanser Ginekologi tidak boleh merawat penyakit kanser usus dan begitu juga sebaliknya. Jadi memilih pakar kanser yang betul adalah salah satu perkara penting yang perlu dilakukan oleh pesakit. Rawatannya pula adalah hasil daripada kerjasama ataupun "teamwork" yg melibatkan banyak kepakaran. Keberkesanan rawatan kanser bukan sahaja ditentukan oleh tanda2 hilangnya kanser tersebut, tetapi juga selama mana pesakit itu bebas daripada kanser dan jangkahayat mereka. Rawatan kanser dianggap kurang berkesan jika tempoh bebas daripada kanser itu singkat ataupun kanser itu tidak dpt dihapuskan sepenuhnya. Pesakit yg berbeza akan memberi tindakbalas berbeza walaupun menghidap jenis kanser yg sama. Jadi mereka tidak boleh membanding2kan rawatan kanser mereka dgn pesakit lain.

Dato'Dr.Mohd Rushdan Md. Noor
Pakar Perunding Ginekologi Onkologi
Hospital Sultanah Bahiyah


Di copy paste dari fb Dato Dr Mohd Rushdan Md. Noor,
Oleh : ~ Kpah k-poh ~

No comments: