KLIKKLIK

PERSOALAN | TIROID DAN ANDA (ORI)


Kenapa pesakit Tiroid dari awal tidak dirujuk kepada Pakar pemakanan
( sebab pesakit Tiroid tidak ada keperluan utk dirujuk kpd pakar pemakanan sebab tidak ada dlm kamus Tiroid yg Pengidap Tiroid perlu jaga pemakanan. Kami bukan sprt pengidap kencing manis.. Kecuali jika Pengidap Tiroid turut mengidap kencing manis, maka boleh mintak dirujuk ke Pakar Pemakanan. Pantang / jaga makan itu adalah rujukan kami di internet dan dari pengalaman rakan2. Sbb itulah kena cuba makan dulu baru tahu sesuai atau tidak dengan Pengidap Tiroid )

Kenapa penyakit autoimune tidak cuba dihalang dari awal
( nama pun penyakit,bukan doc tahu pun kita ada apa2 penyakit sebelum ujian2 dibuat. Utk autoimune bagi Pengidap Tiroid ,doc jarang menyuruh kita buat ujian utk autoimune kecuali jika ada rawatan yg menunjukkan kemungkinan kita ada autoimune. Sprt Graves Disease utk Hyperthyroid , simptom2 sama saja dengan Hyperthyroid biasa kecuali keadaan mata pengidap yg terjojol dan / atau keadaan leher yg kembang. Melihat kpd keadaan itu, barulah doc akan arahkan ujian utk autoimune.
Rawatan utk Hyperthyroid autoimmune dan rawatan utk Hypothyroid autoimmune..sama saja dengan rawatan utk Hyperthyroid biasa dan Hypothyroid biasa..iaitu pengambilan ubat anti-Tiroid ( Carbimazole ) dan pil penggantian Hormon Tiroid ( Thyroxine ) .
Jika autoimune tidak respon kpd rawatan...atau jika Hyperthyroid biasa tidak memberi respon kpd rawatan ubatan..maka jalan lain akan diambil sprt minum Rai ( Radioiodine) atau pembedahan.

Kenapa masalah kalsium pesakit tidak dirawat dari peringkat awal
( sbb masalah kalsium pesakit hanya terlihat selepas operation tiroid . (Operation total dan operation buang sebelah )Ujian darah utk kalsium akan dibuat slps operation utk tentukan jika pengidap kekurangan kalsium yg sikit atau kekurangan kalsium yg teruk.
Mereka yg tidak buat operation ...tidak mengalami kekurangan kalsium sbb Paratiroid gland masih ada utk membekalkan kalsium utk badan.
KECUALI jika seseorang itu ( belum operation) memang mengidap Hyperparathyroidism atau Hypoparathyroidism. Keadaan dimana kilang kalsium mereka rosak dan mengeluarkan kalsium terlebih / terkurang. Rawatan adalah operation utk Hyperparathyroidism dan keperluan bekalan kalsium utk Hypoparathyroidism.
Bagi Pengidap Tiroid yg dah operation yg mengalami kekurangan kalsium yg teruk, mereka menjadi Hypocalcemia. Akan kebas dan kejang jika tidak cukup kalsium.

Semua ini adalah masalah yg bakal dihadapi dihadapi oleh pesakit Tiroid dan sudah diketahui awal oleh doktor
( memang doc pun tahu semua tu adalah apa yg akan berlaku kpd Pengidap Tiroid . Tapi rawatan utk pesakit Tiroid ni bukan boleh jadi rawatan umum..sprt sakit kepala diberi panadol.. Rawatan utk Pengidap Tiroid adalah berbeza antara seorang individu kpd individu yg lain. Wpun nama penyakitnya sama...tapi tahap Hormon Tiroid mereka tak sama. Tahap kesihatan mrk tak sama. Ada penyakit lain juga tak sama. Tempuh rawatan juga tak sama. Ada yg dua bulan sudah pulih. Hormon Tiroid sudah jadi normal. Ada yg ambik masa lama..bertahun2. Kena lalui pelbagai ujian. Lagi dengan Bengkak leher / ketulan. Kemudian ada yg kena ambik Rai ( Radioiodine) . Ada yg terpaksa buat operation sbb masalah Bengkak sudah jadi kanser. Sbb Bengkak sudah halang saluran pernafasan dan menekan kerongkong sehingga sukar utk menelan. Ada yg simpan Bengkak sehingga doc pun sudah tak berani nak operate . Mcm2.. Tak lupa dengan kanser Tiroid ..Rai ( Radioiodine) berkali2.. Tak cukup dengan itu terpaksa lalui Radioterapy.. Mencari ubatan yg berharga ribuan ringgit jika semua itu tidak berjaya hapuskan sel kanser... Jgn ingat penyakit Tiroid ni mudah dirawat.. Mudah bagi sesetengah pengidap..tapi tak mudah bagi pengidap yg lain... Yg sudah pulih ( doc stopkan ubat ) pun akan dapati penyakit Tiroid mereka berulang...
Hal2 sprt ini..kita kena lalui,.bukan mempersoalkan kenapa doc tidak bertindak wpun doc tahu apa akan jadi pada kita (?) doc pun tidak tahu apa yg bakal kita alami..ia bukan semudah A..B..C... Kdg2 ia melompat dari A terus ke Z ( meninggal dunia ).

Bagi pesakit,semua penyakit lain yg timbul hanya diketahui beberapa tahun kemudian. Persoalannya, dimana sejarah rawatan semua pesakit Tiroid selama puluhan tahun?
( rekod pesakit ada di hospital. Memang ada direkodkan apa rawatan yg kami lalui. Mana mungkin doc akan tahu apa penyakit lain akan yg timbul ... Tidak semestinya kamu Pengidap Tiroid akan kena sakit itu..sakit ini.. Tidak semua Pengidap Tiroid bernasib malang. Ada yg Allah bagi mereka sihat ataupun kelihatan sihat.
Penyakit lain yg timbul..( bukan utk Pengidap Tiroid saja ) hanya diketahui beberapa tahun kemudian...Bila kita ada rasa sakit...contoh sakit perut..ujian demi ujian dilakukan. Ubat bertukar2 utk menentukan yg mana satu boleh sembuhkan sakit perut. Tidak ada dlm sejarah lagi.. Bila kita sakit perut..terus doc bgtau kita kanser usus...
Masa yg diambik utk menentukan apa penyakit pun ada yg akan ambik masa bertahun. Ingat..kita di hospital kerajaan... Bukan kita seorang yg perlukan khidmat doc...

Kenapa pesakit tidak diberi penjelasan
( doc hanya akan menjelaskan jika kita bertanya. Dan juga menjelaskan sesuatu yg penting yg hanya berkaitan dengan kita saja. Jika hendakkan penjelasan, silalah bertanya... Bawak soalan2 seperti ini ke hospital, tulis dan beri kepada doc. Kita tengok apa yg awak dapat...

Tambahan:
Perjalanan Pengidap Tiroid ni sangat jauh dan panjang.
Ada yg beruntung mendapat jalan yg mudah dan lurus...
ada yg mendapat jalan yg berliku...
Ada yg sudah diberi jalan pintas..tapi sengaja memilih utk perjalanan yg jauh...
ada yg tak mahu teruskan perjalanannya..
Ada perjalanan yg mudah diawalnya tapi berdepan dengan dugaan demi dugaan sblm sampai ke penghujungnya..
Ada yg tidak nampak mana penghujung jalan...
Ada yg baru nak nampak jalan..tapi sudah tersesat...

( sambunglah lagi rakan-rakan grup ...anda di jalan yg mana..?
Kpah : mengikut perjalanan yg diatur.. )




~ kpah k-poh ~

No comments: