KLIKKLIK

Maksima dos Radioiodine | Tiroid dan Anda (ori)

Sumber : tidak dicatat

Assalamualaikum.. Sekadar perkongsian daripada saya πŸ˜€

Selama ni saya tak pernah terfikir,rawatan radioactive iodin pon sampai masa akan memudaratkan pesakit itu sendiri. sehinggalah saya terbaca comment di fb daripada pesakit daripada US..

Minggu lepas saya ada follow up dengan nuklear Pulau Pinang. At first Doktor just review result operation yg ke-5 saya baru baru ni..since operation kali ni saya terselamat daripada penularan kanser lagi,so tak perlu lah ambil radioactive lagi (lega gila!)

Memandangkan pertemuan baru ni xda benda serius utk doktor terangkan,saya ambil kesempatan utk bertanya,memandangkan saya pon cuak jugak sbb total uptake dh 500mci 😭

Apa yg doktor terangkan,guideline perubatan,kita blh ambil sampai 1000mci.. kalo terpaksa ambil juga, doktor akan jarakkan tempoh pengambilan; mksdnya kalo sekarang ni 6bulan sekali, so kalo dah over 1000mci, maybe doktor akan jarakkan kepada setahun sekali (tertakluk kepada pemerhatian dan guideline yg dibenarkan).....ataupon,pesakit akan dirujuk kebaha gian onkologi utk ambil ubat (tak ingat ubat apa). tp rawatan ni doktor kata mahal

So,itu saja lah update daripada saya since posting saya yg dulu bertanyakan pasal ni saya ada ckp nnt dah dpt jawapan saya update πŸ˜€ kalau ada kesalahan di mana2 info diatas,mohon betulkan saya yerπŸ˜‚πŸ˜‚

pss: saya ingat sekali 2 perjumpaan lagi,saya dh blh discharge drpd nuklear (skrg ni jumpa 2 doktor; SOPD & nuklear),rupanya angan angan jer lahπŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚... ibarat kata hingga nyawa bercerai drpd badan lah dok kena mai melawat kawasanπŸ˜‰


~ kpah k-poh ~

No comments: