KLIKKLIK

Pengalaman rakan Grup TIROID DAN ANDA(ORI)

Sumber: FB GRUP TIROID DAN ANDA (ORI) 


#gengtiroid


Assalamualaikum :

Kpah share (dgn izin) pengalaman seorang rakan Grup. Semuga jadi panduan kepada rakan2 Grup yg lain. 


Assalamualaikum kakpah..saya nak share kisah sejak ada kanser thyroid ni. Saya tak tahu la samada ni rahmat atau musibah..hope boleh jadi juga panduan atau pedoman. 


Gini kisahnya..sejak ambil levothyroxine, period saya ok je. Kdg2 je lambat. Last period saya 28.10 aritu and 5 november saya RAI. 


Sblm RAI dan dah habis pantang RAI, ada juga bersama suami without protection(sekali tnpa protection sbb bkn waktu subur). Yakin tk pregnant sbb sblm ni mcm tu. 


Bulan disember, haid saya lewat.saya pun tk runsing pregnant. Then lastweek, saya turun darah sikit2 je dlm masa 3 hari..tp hari keempat, darah seketul besar tapak tgn dgn sakit senggugut yg tk berhenti dgn sakit pinggang.


Allah gerakkan hati saya nk buat pregnancy test..Subhanallah dua line positive..tergamam jugak saya..so saya pergi klinik, cek dgn doktor..doctor kata its complete abortion..😢..lega juga sbb tak perlu DnC. 


Tapi still terkejut la sbb saya nk avoid pregnancy dlm masa treatment kanser. Doctor explain baru saya tahu..ubat hormon (Levothyroxine) yg saya mkn tu ada kalanya menyebabkan kita subur tak kira masa dan RAI yg saya buat kali pertama tu yg menggugurkan kndungan saya yg dh cecah 8 minggu. Begitu sekali penangan kanser tiroid saya..😅😅


Sbnrnya saya sedih jugak sbb janin tu saya dah sentuh2 masa dia terjatuh di toilet walaupun dlm bentuk darah.agak besarlah jugak..tp dlm masa yg sama nervous sbb saya masih ada rawatan Rai dan bimbang sel kanser payudara (dlm pengawasan doc)  aktif smula disebabkan hormon yg meningkat masa pregnant.


Pernah saya rancang nk anak sblm umur 40, biar meriah lg rumah dgn 5 anak.lgpun suami mmg family man..tp bila dh diagnose 2 cancer mcm ni, doc suggests buat BTL (ikat peranakan) . Saya redha la.


Tak sangka jd mcm ni..Allah Maha Mengetahui..


Kakpah boleh jer share di group. Hide nama saya yer..tq sudi membaca pengalaman yg tk dpt saya lupakan ni..

No comments: