KLIKKLIK

UJIAN DARAH TIROID | TIROID DAN ANDA(ORI)

Sumber: rakan fb Grup Tiroid dan anda (ori) 

Untuk ujian darah penyakit thyroid, ada beberapa parameter yang kita tengok.


-T3, T4 (samada free atau total). Ini ialah hormon thyroid yang dihasilkan oleh kalenjar thyroid. Kalau tinggi, hyperthyroidism. Kalau rendah, hypothyroidism.


-TSH (thyroid stimulating hormone). Hormon ni dihasilkan oleh kalenjar pituitary di otak kita. Fungsinya "mengawal" kalenjar thyroid melalui negative-feedback. Kalau terlalu banyak hormon thyroid, TSH akan jadi rendah sebagai tindak balas untuk mengawal penghasilan hormon thyroid. Kalau hypothyrodism, TSH naik untuk merangsang kalenjar thyroid menghasilkan lebih banyak hormon.


-Serum thyroglobulin (TG), sejenis protein yang dihasilkan oleh kalenjar thyroid. Digunakan sebagai tumor marker untuk kes thyroid cancer. Keputusan serum TG yang sangat rendah menunjukkan rawatan berjaya.


-Thyroid antibodies (Anti-TG, anti-TPO, anti-TSHR). Digunakan untuk kes auto-immune disease, di mana antibodies tersebut akan menyerang kalenjad thyroid seperti kes Grave's disease, auto-immune thyroiditis, Hashimoto's thyroiditis. Juga digunakan untuk kes thyroid cancer.

Ahmad safwan idrus 

No comments: