KLIKKLIK

PENYAKIT TIROID | TIROID DAN ANDA (ORI)

Sumber: fb Pakatan Abah-abah

PENYAKIT TIROID (THYROID)
.
.
Apa yg abah perhatikan, penyakit ni memang popular, cuma ramai tak berapa yg arif tentang apa itu penyakit thyroid?
.
.
Thyroid ialah satu KALENJAR kecil yang terletak di bahagian hadapan leher. Kalenjar ini berfungsi menghasilkan HORMON bernama thyroxine.
Jadi, jika cakap pasal thyroid, ai adalah tentang penyakit kegagalan 1. KALENJAR dan 2. HORMON.
.
.
1. KALENJAR
Apa yg selalu kita nampak, pembengkakan di leher itulah kalenjar thyroid. Ia juga digelar goiter. Pembengkakan kalenjar thyroid boleh jadi disebabkan oleh kekurangan zat iodine, tumor ataupun kanser. Iodine diperlukan dalam penghasilan hormon thyroxine. kekurangan iodine menyebabkan kalenjar thyroid membesar bagi menghasilkan lebih thyroxine. Umpama macam kilang, bila permintaan semakin tinggi, maka kilang pun dibesarkan bagi memenuhi supply. Walaupun kebanyakkan kes kalenjar thyroid adalah tidak berbahaya, pemeriksaan perubatan harus dilakukan demi mengesan kanser.
.
.
2. HORMON THYROXINE
Hormon thyroxine berfungsi sebagai penggalak tumbesaran dan perkembangan, juga mengawal kadar metabolisme. Kekurangan atau terlebih hormon ini mempunyai kesan kepada kesihatan. kekurangan hormon ini menyebabkan kadar metabolisme rendah, berat badan naik, tubuh mejadi lesu tidak bermaya dan membantutkan perkembangan kanak kanak. Hormon yg terlebih pula menyebabkan jantung menjadi laju, kuat berpeluh, menggigil, dan berat badan susut. Akhirnya, boleh menyebabkan kegagalan jantung. Namun perlu diingat, penyakit ini berbeza dengan kalenjar thyroid. Dalam penyakit ini, selalunya tiada bengkak di leher.
.
.
Kedua2 penyakit kalenjar dan hormon ini ada rawatannya, dari segi ubatan, radiotherapy dan juga pembedahan. Rujuk kepada doktor anda jika disyaki ada masalah thyroid

Di copy paste oleh:

~ Kpah k-poh ~

No comments: