KLIKKLIK

TAIROD | PEMBEDAHAN TAIROD | PENGALAMAN




Nur Sharliza Mohd Rapi'ain

Sambungan semalam..Hari Operation 8.8.2014

Saya terjaga dr tidur seawal 4.45 pagi, mulut automatik berzikir...saya mandi dan solat tahajud minta Allah perkenankan doa2 yg telah saya mohon selama ini..pohon saya diberi peluang utk hidup lagi bg mbaiki kesilapan2 lalu. Lepas waktu subuh saya dah prepare mental sbb asalnya giliran saya operAte no 1, tp ditukar last minute ke no 2 sbb ada kes throid yg melibatkan org lebih tua dan dr bg tahu dia x mahu org tua tersebut tunggu lama. Mula2 sedih..tp bila fikirkan kesian kat pakcik tu saya redha so tunggulah saya sehingga 11 lebih. Sementara menunggu itu saya dan suami bermuhasabah bersama-sama, mesti ada sbb ujian ini diberi pada saya. Saya juga turut text sahabat dan saudara mara yg rapat dgn saya utk tlg doakan saya dan saya juga turut mengucapkan terima kasih utk solat hajat yg mereka lakukan utk saya.
Dlm kol 10.30 pg, saya pun tukar ke baju putih dan bersedia, pukul 11 pagi nurse dtg utk bg tau spy bersedia, saya call kedua ibubapa saya dan pohon kemaafan dan minta mereka tlg doakan. Sblm saya ditolak ke dewan pembedahan, saya diminta baring di atas katil dan nurse bertanyakan nama, ic, minta saya sahkan sain saya di pelbagai borang...pastu saya ditolak ke tingkat 1 dr tingkat 3 utk ke dewan bedah...saya rasa masa inilah saya betul2 redha dan bersedia dgn apa saja kemungkinan yg akan berlaku...saya berdoa jika saya selamat, Allah jadikan saya muslimah yg lebih baik, pohon spy jgn dilalaikan dgn perbuatan sia2..ntah kenapa saya turut bersyukur dgn ujian ini sbb saya terfikir ini ujian Allah utk tahu tahap keimanan kita...mcm kita test ambil exam kat sekolah..saya juga terbayang jika ini akhiran hidup saya, minta Allah ampunkan dosa2 saya, jauhi siksaan kubur...ini semua terfikir masa disorong ke OT. Smpai di OT, saya sekali lagi ditanya nama dan lain2 spt diatas.
Lebih kurang 20 minit juga menunggu sbb bilik OT sdg dibersihkan. Bila tiba masanya saya ditolak ke bilik OT no 6, masya Allah canggihnya bilik OT bau bilik pon harum...byk mesin2 besar...terus rasa confident...pakar bius pon x buang masa...terus tanya nama dan masukkan ubat melalui drip...ada 2 org pakar bius...saya dengar morfin disebut dan pakar bius meletakkan topeng gas suruh saya sedut...mula2 ok sedut tp lama2 kelamaan rasa makin susah skit dan terus kita tak sedar...dlm masa sama...dengar suara pakar bius suruh mengucap dan dia juga ajar mengucap...sambil mengucap 2 kalimah syahadah terus x sedarkan diri....
Tepat 2:15 ptg saya dikejutkan...dan nurse kata saya dah boleh ditolak ke bilik wad. Smpai di wad saya ditukarkan baju wad. Saya tgk luka pembedahan 2 1/2 inci dan satu tube drain diletakkan ditmpat pembedahan bg mengeluarkan darah kotor. Lepas terjaga kita dinasihatkan tidak terus bgn sbb kita mmg rasa pening...so bertenang dulu atas katil...awal2 mmg susah minum..saya basahkan bibir dan cuba jugak seteguk air. Alhamdulillah saya x muntah sbb mmg berpuasa bersungguh..6.30 ptg sebelumnya saya makan dinner heavy...lepas tu hanya minum air wpon dr suruh start puasa mulai jam 12 tgh malam. Ptg semalam lepas OP saya asyik tertido sbb kesan bius masih ada. Solat zohor pon guna isyarat mata sbb x larat nak bgn...by the time asar br boleh duduk tu pon support dgn bantal kecil yg saya bawa. Saya rasa pedih kat tmpat luka tu so nurse masukkan ubat pain killer melalui drip saya barulah boleh solat asar duduk dgn selesa. Saya bertayammun je guna debu tayammum sbb ada drip air kat tgn kanan lagi pon x larat nak ke bilik air. Saya cuba juga utk makan soft food aka bubur nasi...dptlah 3-4 mulut. Susah skit nak telan sbb saya rasa leher saya sgt tegang esp bila nak menelan. Rasa mcm tali yg diikat tegang tp x leh sakit sgt..urusan ke bilik air pun perlu dibantu sbb ada drip air dan wayar darah kotor tu. Mintalah sapa2 tlg temankan kita nanti.
Mlm ok..tak sakit.cuma bila time terbatuk yg siksa skit..saya terus berzikir dan berdoa agar keputusan lab adalah positif. Insya Allah esok saya dibenarkan keluar apabila darah kotor yg keluar kurang drp 30 cc, td bacaan tepat2 30 cc. Dr juga suruh exercise kepala pusing kiri kanan bawah dan atas spy darah kotor keluar.
Inilah pengalaman saya serba sedikit yg saya boleh berkongsi bersama. Takut...mmglah takut tp insya allah bila tiba masanya kita akan jadi kuat dan redha. Saya doakan semua rakan2 yang akan menjalani pembedahan semoga tabah dan selamat semuanya. Saya juga pohon doa rakan-rakan sekali spy saya x perlu mengulangi proses ini lagi. Insya Allah. Aamiin.


~ kpah k-poh ~

No comments: