KLIKKLIK

TAIROD | PENGALAMAN MENJALANI PEMBEDAHAN TAIROD




SUMBER : facebook grup : TAIROD DAN ANDA
Nur Sharliza Mohd Rapi'ain

Pengalaman OP Tyroid khas utk panduan rakan2 lain yg sdg menunggu utk OP

Sehari sblm OP:
Masuk wad sebelah pagi. Dapat katil dan tukar baju hospital. Sampel darah diambil for many reasons- nak tahu jenis darah, hepatitis, hiv dll. Tekanan darah dan ECG diambil utk baseline masa OP nanti. Dr akan turut bertanya mengenai sejarah perubatan kita- cth history mcm mana kita tahu ada bengkak, family members yg ada, alergik ubat. Kita juga ditanya smada sdg mengalami demam, batuk atau selsema so make sure kita sihat pd hari itu, sbb dr kata dia akan batalkan pembedahan jika ada simpton tersebut. Kita diminta sain borang kebenaran pembedahan dan borang utk pemindahan darah. Pakar bius pon dtg utk explain apa akan berlaku ( nanti saya explain masa saya cerita hari pembedahan), dia juga akan minta kita buka mulut utk tgk rongga udara, akan tanya kita pakai gigi palsu, gigi longgar, pakai contact lense dll yg saya x ingat. Kita juga diminta sain borang utk bius. Kemudian pakar bedah dtg utk tgk keadaan kita n explain apa akan berlaku nanti dlm kes saya dia kata pembedahan adalah sebelah saja, berdasarkan luka yg saya tgk panjang 2 1/2 inci di bhgn depan leher. Sampel akan dihantar ke lab utk ujian lanjut. Lengan dicucuk utk standby masuk drip so make sure lengan yg kita bg adalah lengan yg betul. Mcm saya kidal so saya bg tgn belah kanan so nak gosok gigi dan lain2 aktiviti x kekok. Sepjg hari tu saya didatangi oleh beberapa doktor tanyakan soklan yg lebih kurang sama dan beberapa nurse utk ambil BP. Byk masa free so kita bykkan lah berzikir, solat sunat hajat, solat taubat, baca surah Yassin. Time ni saya down byk menangis teringatkan kematian, pikirkan cukup ke amalan jika dijemput Allah, terpikirkan anak2, suami, ibu, ayah dan mcm2 lagi so bawa towel kecil utk lap air mata so takle membazir tisu tp dlm masa yg sama ada ketika saya rasa bersemangat utk OP sbb inginkan sembuh dan pk jika saya x buat ni saya seolah2 menyimpan bom jangka dlm badan saya. Perasan ini bercampur2...waktu mlm saya diisi dgn solat dan berzikir hingga saya penat dan tertidur. Cukup kot penceritaan pengalaman saya sehari sblm OP. Nanti saya cerita on the OP day plak.



~ kpah k-poh ~

No comments: