KLIKKLIK

Thyroid : tanda-tanda awal

Bagi yg mengidap hyperthyroid..tanda2 awal tak sama dgn hypothyroid.


selain dari bengkak kecik kat leher..tanda2 lain pun ada jgk.Bagi yg mengidap hyper..seseorang tu menjadi aktif. Jantung yg berdegup kencang..mcm risau. Peluh mengalir dari kepala. Susut berat badan [ yg ni aku suka..].Rasa panas / sejuk yg tak menentu pada suhu badan. Lenguh2 sendi. Bila cuaca panas senang pitam. Perasaan jadi tak menentu..sedih..marah..'Pembuangan' pun menjadi masalah....


bagi yg hypo..selain dr bengkak kecik dileher, pesakit jadi tidak aktif...malas..cepat letih..sendi2 sakit terutama di jari2. Rasa panas / sejuk juga tak menentu. Perasaan dan ' pembuangan' juga jadi masalah. Terdapat keping2 mcm kelemumur atas kepala..rasa mcm miang2 seluruh badan.Pemikiran menjadi lambat..demam waktu pagi..dan ketika cuaca sejuk.

bagi setiap seorang yg mengidap tairod..tanda2 awalnya mungkin tidak sama..

55 comments:

Anonymous said...

assalam..nk tny..ade bce article thyroid ni boleh sesak kn nfs jgk..tp cm sy,angin asyik kua je n kt tkak n leher ni cm xslesa..tkn kt leher mcm skt.ape nk buat ye?dh xlarat nk thn sakit cmni

kpah k-poh Sharifahnor said...

waalaikumsalam..dik..
Apa saja ketidakselesaan atau kesakitan yg kita alami..badan kita akan memberi respon yg tersendiri.Untuk masalah adik tu..sepatutnya adik bersegera berjumpa dgn doktor.Menahan sakit lama2 pun akan memudaratkan diri saja.Ok yaa dik..berjumpalah dgn doktor.

kpah k-poh Sharifahnor said...

pneumedic has left a new comment on your post "Jawapan kepada adik Anonymous":

laa...awat xrujuk dgn saya hehe..tanda2 thyroid - tremor (tngn ketar,termsuk mse rest),palpitaion(selalu berdebar2 dgn tiba2), sweating(berpeluh juga tiba2-time rest),thp kronik mngkin sesak nfas..bengkak di leher..mungkin sebab kalenjar tiroid tak berfungsi dgn baik..penykit2 tiroid-hyperthyroidisme,thyroitoxicosis..2 ni selalu la..anyway kene wat blood test dulu..TSH/T4 di spital bru bleh confirm the diagnosis..cheers ;)

Anonymous said...

salam, saya berumur 16 tahun dan bila saya baca artikel kat blog ni dgn blog kesihatan dah banyak simptom saya kena, sesak nafas gelisah berdebar, nak buang air besar, tangan kering, ada keruping dekat kepala, tapi saya macam x percaya, boleh ke remaja umur saya hidap tiroid, sebab kebanyakkannya saya lihat wanita 20-an ke atas yang menghidap tiroid

kpah k-poh Sharifahnor said...

Adik anonymous:
jawapan utk pertanyaan adik itu klik sini.http://effa-k-poh.blogspot.com/2011/11/respon-kepada-pertanyaan-dari-anonymous.html#links

Anonymous said...

tiroid ni simptom die semua atau sebahagian yang k-poh nyatakan?doktor ada syorkan saya buat pemeriksaan mungkin akhir tahun ni saya akan buat, tapi sebelum tu saya nak juga tahu sebab kadangkala saya ada gelisah berdebar sikit, sampai nak buat check pun macam ragu-ragu dan takut

kpah k-poh Sharifahnor said...

dik..thyroid ni, simptom2nya tak sama antara seseorang pengidap.kerana ada yg mengidap HYPERTHYROID (aktif/jantung berdegup kencang/dada berdebar-debar/berpeluh kuat).
Ada juga mengidap HYPOTHYROID (malas/murung/cepat marah/sejuk panas tak menentu/kuat tidur/degup jantung lambat2).
Ada juga thyroid yang tidak ada gangguan hormon,sebaliknya hanya ada bengkak di leher saja.
Berdebar-debar/gelisah itu perasaan yang biasa bagi pesakit thyroid.
Jgn lupa berjumpa dgn doktor ya dik..ramai yg mengalami masalah thyroid ni..bukan adik seorang.
You are not alone.

allen said...

Sy mempunyai masalah tyroid..buat check mmg ada sedikit tinggi bacaan tairoid saya..simptom lain kesukaran tidur,berdebar debar,gelisah ,kdg2 sesak nafas dan tangan mengeletar..tapi tidak ada lg sebarang bengkak di leher saya...adakah saya patut berjumpa dgn doktor semula?

allen said...

Sy mempunyai masalah tyroid..buat check mmg ada sedikit tinggi bacaan tairoid saya..simptom lain kesukaran tidur,berdebar debar,gelisah ,kdg2 sesak nafas dan tangan mengeletar..tapi tidak ada lg sebarang bengkak di leher saya...adakah saya patut berjumpa dgn doktor semula?

kpah k-poh Sharifahnor said...

Allen: kdg-kdg kita tengok, ada masalah tairod yg lehernya membengkak besar (goiter). dan ada juga yg mempunyai bengkak yg sangat kecil ( bengkak saya cuma 3 mm sahaja, hanya ternampak apabila berbaring saja).Jadi bengkak yg kecil mungkin ada cuma kita tak nampak.
Bagi masalah allen tu, eloklah segera berjumpa doktor kerana pengidap tairod tidak akan sembuh sepenuhnya. Kita mungkin nampak sihat tapi sebenarnya hormon kita terganggu.
Jadi untuk mengelakkan allen menjadi lebih teruk, eloklah berjumpa doktor dengan segera.
Terima kasih kerana sudi berkongsi dengan saya dan jom share bersama dgn rakan-rakan yg senasib dgn kita.... http://www.facebook.com/iKPOH

Unknown said...

askum saya nak tanya ,anak saya berumur 15 tahun ada tanda-tanda kurang selesa bernafas kadang kala sahaja,dan ia selesa bernafas melalui mulut,cepat marah,cepat berpeluh dan berasa kurang selesa di bahagian bawah dagu,tetapi tiada kesan benjolan,dan apakah ujian pemeriksaan thyroid dijalakan jika anak saya pergi menerima rawatan doktor,sama ada melalui darah atau lain-lain kaedah dan jika melalui darah ,perlukah ia berpuasa sebelum mengambil darah,sekian tetima kaseh

Unknown said...

Assalamualaikum....saya nak tanya kalau saya berbadan kurus tapi mempunyai lemak di leher adakah itu salah satu tanda tiroid. Sedangkan saya seorg yg aktif bersukan.Bila saya baring terlalu nampak lebihan lemak di bghn tengkuk dan di bawah dagu pula ada double chin yg kendur. Kemudian saya dapati mata saya secara drastik tidak jelas untuk jarak dekat. Di bawah mata gelap dan ada eye bag. Juga di satu bhgn tepi bibir terdapat jalur senyuman yg timbul secara tiba2. Tetapi sebelah bibir lagi satu tidak ada. Rambut baru yg halus2 byk gugur juga dan skrg ini utk pertama kali haid saya tidak keluar dah 45 hari.
Terima kasih.

kpah k-poh Sharifahnor said...

mintak maaf banyak- banyak kerana saya tidak menjawab komen..ini kerana saya tidak masuk ke page ini beberapa ketika. untuk memudahkan kita berkongsi masalah tairod..saya telah membuka grup untuk berbincang dan berkongsi pengalaman dalam menghadapi gejala tairod ini.
http://www.facebook.com/groups/tairoddananda/

myzatul said...

assalam.... kalau ada tanda2 macam jantung berdegup laju/kencang tapi pada masa yang sama terdapat kepingan kat kepala..

kpah k-poh Sharifahnor said...

waalaikumsalam,myzatul.keadaan jantung berdegup kencang dan berdebar-debar merupakan tanda gangguan hormon tairod.Pengidap hypertairod mengalami keadaan seperti ini.
Manakala kepingan di kepala selalunya terjadi kepada pengidap hypotairod.
Jadi untuk memperjelaskan lagi,silalah Myzatul membuat ujian darah di mana-mana hospital,untuk mengesahkan sama ada Myzatul mengidap gangguan hormon tairod atau tidak.
Facebook: http://www.facebook.com/groups/tairoddananda/

mawarsutera said...

Assalaikum.

Leher kanan saya 'besar' berbanding kiri..hasil dr info sy cr di internet... dan tanda2 yg di alami..sy rasa sy der tiroid.
Masalahnya...da 2x ujian darah..n sekali ultra sound...semua negatif...
kini kerap demam... 2-3 hr nie sakit tekak...kering..perit..suhu tetb tinggi.mcm mana ye...

FB saya : sorayasorfeena@yahoo.com.my


Unknown said...

Salaam. Dengan iziz Allah cuba amalkan Energizing soya protein tujuan untuk repair cell, cuba vitamin c untuk pertahanan badan, cuba b complex sebiji untuk hilangkan keresahan dan gunda gulana. Vita c dan b complex makan sebiji je... Dan tidak lupa ostematrix sebiji untuk recover kalsium yang sudah hilang dalam badan. Saya mnyarankan shaklee, sebab vitamin nya mudah larut dan terus membekalkan nutrisinya ke tempat yang spatutnya. Selebihnya, milik Allah untuk menyembuhkan. Sebab vitamin hanya perantara. Ramai yang sembuh dengan izin Allah. Sila email k kuasabasich@gmail.com untuk pertanyaan dan perkongsiaan. Wallahu 'aalam

ateachertobe said...

salam.. tiroid sy mmbengkak. sekarang juz tggu ari utk operate bln dpn. bila buat test drh, hormon sy normal iaitu sy bkn hypotiroid ataupown hypertiroid. so dr. suspect kanser. tp bila buat biopsy xde mnunjukan kanser. jd dr. suruh operate n tiroid tu anta ke makmal. kalau kanser kena operate buang sblah lg n lau x just settle smpai c2. ermm akak ade pglaman x pasal ni? ade possible cbab lain?

kpah k-poh Sharifahnor said...

Adik, sebelum tu. akak nak ajak masuk grup TAIROD DAN ANDA di facebook. Ada link kat atas tu yer.. Biopsi yg pertama tu tidak menunjukan kanser tapi doktor nak operate jugak. Ini sama kes dgn TAIROD JENIS BENGKAK KALENJAR. Sebab adik bukan HYPER ATAU HYPO,maka selepas di bedah...pengidap bengkak kalenjar tairod selalunya akan pulih sepenuhnya. Kecuali,jika spesimen selepas di bedah itu di hantar ke makmal dan di dapati ada sel kanser..maka adik akan di bedah utk di buang semua kalenjar itu. Banyak berdoa dik... Tabahkan hati...InshaAllah... Dipermudahkan oleh Allah...

Anonymous said...

apa yg kita kena pantang tuk jaga tairod ni? N 2 3 hari ni saya rs something je.. ada bengkak kecil di leher ni...

Anonymous said...

apa yg kita kena pantang tuk jaga tairod ni? N 2 3 hari ni saya rs something je.. ada bengkak kecil di leher ni...

kpah k-poh Sharifahnor said...

Zhameer, kpah berpantang soya..segala hasil soya semuanya kpah ambik sikit jer..air soya mmg tak minum langsung. Selain itu..kobis..bunga kobis..brocoli..daun saderi juga kena kurangkan pengambilannya.
Jom masuk ke grup fb TAIROD DAN ANDA (link di atas tu) utk bersama2 dgn rakan2 senasib..juga boleh buat pertanyaan di situ.

Unknown said...

Isteri saya ade simpton2 tiroid,ade x cre nk hlangkan pnyakit ni?

kpah k-poh Sharifahnor said...

King shah: tidak ada cara utk hilangkan penyakit ini.. Bila saja di sahkan mengidap tairod, maka sepanjang hayat kena tanggung penyakit ini. Tapi pengidap tairod boleh hidup seperti insan lain,setelah hormon tairod stabil. Jadi bolehlah mulakan mendapat rawatan yg sepatutnya.. Jom join grup kami di fb TAIROD DAN ANDA ada link di atas tu.. Di situ kami ada rakan2 yg mengidap tairod yg boleh memberi pendapat atas apa saja persoalan berkenaan tairod. InshaAllah.

-arin- said...

TYROID (PENYAKIT BENGKAK LEHER)...ATAU X NAMPAK KETUMBUHAN TP MENGALAMI GANGGUAN MCM MCM DLAM DIRI SESEORANG,SUSAH HATI,MURUNG,NAK MARAH,JANTUNG JADI LAJU,LESU,LETIH,BERDEBAR DEBAR,KURUS,,TANGAN MENGELETAR,TAKUT DLL KEJADIAN LAGI...TU LA TANDA TANDA PENYAKIT TYROID..BAHAYA JGK KLAU X BERUBAT...hehehehe....aku dah kaji dah penyakit ni..tp hAri ni aku berjaya jugak jadi wartawan persendirian p temuramah pesAkit pesakit tyroid yang berjaya di ubati dengan kedah tradisional..x sampai sebulan lega terus.....doktor pun heran..sb selalunya tyroid yang serius kena operte buang je kat leher tu mcm ayam kena sembelih..aku ikut seseorang ni dri pagi sampi malm p jumpa peskit pesakit dia..awalnya aku x berapa yakin pun.,tp akhirnya keyakinan itu teserlah bila aku sendiri temuramah org org yang pernah kena sakit dan berubat dgn pak mnsor tu.. dipendekkan cerita....sapa sapa yang ada sakit mcm ni..buleh la p cuba berubat tgok dkt pak mansor dan kak pah tu...bukannya pe...kesian jgk aku dgr cerita pesakit depa msa sakit tu..susah nk telan makanan la,org kata depa nak jdi waya putuih la,siksa jiwa,gelisah,menderita akibat tekanan yang mereka sendiri x tahu...dan mcm mcm lagi la...susah aku nak huraikan...kalau sapa sapa nak berubat aku srankan p la kt depa...kalau x tau mai aku nak p tunjukan..sekurang kurangnya ada jgk jasa aku kat korang korang yang ada sakit tu...

kpah k-poh Sharifahnor said...

-Arin- akan di perpanjangkan...

Mohd Syaril said...

Salam, saya ada sesak nafas..dan pernah jantung berdebar..masuk hospital then check ecg, darah, xray. di katakan hypo k, kurang potassium dlm darah..then baru2 ni sesak nafas gak..masuk hospital..admit dlm kecemasan..tp pas check semua pun takde pape..tapi still dtg sesak nafas kt area tekak ni..tekak tak sakit..tp mcm kurang udara kt tekak ni, bila mkn gula2 berangin baru rasa lega..xpaham saya..doktor takde mention tiriod..pasal dh check darah kata ok je

kpah k-poh Sharifahnor said...

Mohd Syaril, jom masuk grup TAIROD DAN ANDA di fb. Dari simptom2 tu,memang menunjukkan tanda2 tairod. Memang ada rakan2 dlm grup yg mengalami simptom tapi bila cek darah,ianya normal. Kpah cadangkan buat ujian darah setiap 6 bulan sekali. Sebab kpah pun,mula2 buat ujian darah memang normal kemudian disebabkan simptom2 bertambah teruk maka kpah buat ujian lagi 6 bulan selepas itu dan ternyata memang ada mengidap tairod. Eloklah buat rawatan lanjut memandangkan ianya melibatkan jantung. Cuba ke hospital lain dan dapatkan pandangan doktor yg lain pula.

damya said...

Saya pn rasa berdebar2 n jantung laju.masa bdebar kaki jd sejuk n atas jd panas.tekak rasa dahaga.tgn menggeletar dah lama.huhu.adakah sy tergolong dgn penyakit tirod jgk? Perut pn rasa xselesa.mcm ada angin

kpah k-poh Sharifahnor said...

Damya,mmg ada simptom tairod. Cuma,simptom tairod ni selalunya seakan sama dgn simptom penyakit lain. Cth: kebas kaki tangan sama dgn simtpm kencing manis. Tapi tangan mengeletar tu,mmg tidak dinafikan mmg simptom tairod yg jelas. Apa yg perlu Damya lakukan ialah membuat ujian darah utk tairod. Cara mudah dan cepat ialah buat di BP Lab atau di klinik swasta. Result dlm 3 ke 4 hari. Jika buat di kerajaan, 2 minggu baru dpt result. Jika positif tairod bolehlah bawak result tersebut ke pesakit luar di mana2 hospital kerajaan. Dari situ..rawatan susulan akan di buat. Apa kata Damya join grup kami di facebook. Hanya taip TAIROD DAN ANDA atau klik link di atas.

princess tiqa said...

bagi yg hypo tu..ada rasa sakit x masa tekan kat bengkak kecil tu..?tahun lepas dr sy ada buat tyroid test tapi negative..simptom tu semua ada..tahun ni plak simptom makin menjadi-jadi.. dlm 2 3 minggu kblakangan ni sy slalu rasa sakit bila tkan kat tengah2 bhagian leher sy..takut plak jadinya..haha..

kpah k-poh Sharifahnor said...

Princess tiqa, rasa sakit bergantung kod seseorang individu. Jom masuk grup facebook TAIROD DAN ANDA. InshaAllah,ramai rakan2 boleh bantu menjawap persoalan anda.

fatimah said...

info yg menarik. tak sangka, yang berat turun tu simptom hyper tiroid. kena lebih alert lah lepas ni. jika tiba2 je aktif, pitam ke.. tq

Unknown said...

info yg sungguh bagus dan bermanfaat utk semua. tq k.pah

Unknown said...

Salam..sy mnghidap hyperthyroid sjk sthun lbh yg lps.hotmon tiroid sy tnggi sgt shngga t4 sy mncecah 96.sy sy mngndung.hr 2 dktor ada tkr ubt carbimazole kepada ptu tp xde pngurangan.doktor tkrkn dmula ke carbimazole.lbh krng x smp sbln t4 sy mnurun mnjd 24.doz crbimazole dkurangkn sjk sbln yg llu.tp,sjk 2,3 hr ni bdn sy jd lmh,lesu n cpt lth.blh ke mnjd hypothyroid?

kpah k-poh Sharifahnor said...

Mel kasih kpah cadangkan awak masuk grup TAIROD DAN ANDA (link fbook di atas sekali di home). Kalau mengandung,doktor akan tukar dari carbimazole ke ptu. Yg tu mmg biasa. Penurunan dos ubat atau penukaran ubat pulak,semuanya berdasarkan ujian darah yg kita buat. Bertukar dari hyper ke hypo pun boleh jadi jugak cuma utk menukar ubat hyper ke ubat hypo mmg kena ambik masa yg panjang dan ujian darah demi ujian darah. Simptom2 hyper dan hypo mmg boleh di alami serentak oleh pengidap. Bila mengandung,doktor mesti pantau lebih. Jika ada masalah seperti lemah letih dan lesu,eloklah kembali berjumpa doktor...

RAIFANA said...

SALAM. SAYA NAK TNYA MASALAH SAYA. SAYA SELALU RASA BERDEBAR N CEPAT PENAT. SELALU SAKIT BERDENYUT DIBAHAGIAN MATA. N SAYA SELALU KENA BENGKAK MATA SEOLAH MACAM ALERGIC, SAYA PERNAH NAK PENGSAN SBB GELAP MATA. N SAYA PERNAH DITAHAN UNTUK SIASATAN SUSULAN. TAPI DR CAKAP XDE APA. N DR SAHKAN NADI N JANTUNG SAYA LAJU. N DAH DUA MINGGU NI SAYA KADANG2 RASA SUSAH NAFAS, N LETIH, BERAT SAYA NAIK, SELERA MAKAN BTMBAH.. BAGAIMANA SAYA NAK TAHU ADAKAH SAYA PENGIDAP TIRIOD. MATA SAYA JUGA SAYA RASAKAN ADA PERUBAHAN DENGAN BENTUK.

kpah k-poh Sharifahnor said...

Raifana, bila banyak tanda2 tairod yg dialami, eloklah buat ujian darah utk tairod. Ujian boleh dibuat di mana2 lab. Atau lebih mudah di BP lab. Hospital pun ada juga buat. Raifana boleh masuk grup fb TAIROD DAN ANDA. Ada lebih 2 ribu rakan2 di situ. Banyak persoalan yg boleh kita jawab nanti.

Unknown said...

Ujian T4 sayaa 32.42.adakahh memangg sangatt berbahayaa? Sayaa rasaa sayaa memang thyroid. Sebabb simptom sesak nafas tgnnn geletar selalu letih dahhh penatt bilaa kenee panas. Hm

Unknown said...

Salam,saya nak tanya..tangan sy selalu menggeletar..kadang2 sangat teruk smpai xbleh nak kawal..dan walaupn dpt kawal still nampak shacking..menda ni dari zaman sekolah..sekarang ni saya dah 25 thn..tapi still sama..selain shacking,tapak tgn saya lembab..dan jantung kadang2 tu memang tiba2 laju..dari segi permakanan..saya makan banyak tapi badan maintain..dan saya dah beberapa kali ke hospital bila rasa tak larat..doc cakap ada suspek sakit apa tak ingat..tapi setiap kali lepas ujian darah..saya xde penyakit..harap ruangan ni dapat bantu saya cara untuk hilang kan rasa ni..sebab saya peniaga dan berhadapan dengan ramai org..sampai ada yang mengata saya..tu sume buat saya down

kpah k-poh Sharifahnor said...

Hariff Majid, Utk org normal yg takde tairod kalau mengikut bacaan BP lab: T3 (2.63-6.45) T4 (9.03-23.86) TSH (0.35-5.50 ) Bacaan normal range adalah mengikut makmal masing2.
Bacaan T4 Hariff adalah 32.42 Maknanya dah terkeluar dari range normal. Dan agak tinggi jugak angka tu. Haniff bolehlah segera buat rawatan ke mana2 hospital yg berdekatan dgn membawa bersama2 ujian darah tersebut.
Maaf sbb lambat respon.
Jom Sama-sama sertai FB Grup TAIROD DAN ANDA .
Terima Kasih .

kpah k-poh Sharifahnor said...

Sn j ,
Pertama sekali memang sudah ada simptom2 tairod. Tapi kita tak boleh sahkan kecuali membuat ujian darah utk mengesan tairod. Ujian boleh dibuat di mana2 BP lab atau pathlab. Buat ujian utk mengesan tairod saja..jgn buat utk satu badan..nanti kena bayar lebih. Atau boleh juga buat di hospital gov tapi resultnya dlm dua minggu hingga sebulan.
Perlu tahu juga, simptom2 tairod ni adalah lebih kurang sama dgn simptom anxiety disorder dan Panic Attack. itu doktor yg akan jelaskan .
Oh yer...result ujian darah nanti,bolehlah bawak ke mana2 hospital utk rawatan lanjut.
Kalau ingin bersama dgn rakan-rakan grup TAIROD DAN ANDA bolehlah add di Facebook yer.
Sekian. Take care

Unknown said...

Assalamualaikum.. Sy nk tny,, boleh tak pesakit thyroid ni ambil supplement? Mcm minum collagen k? Boleh tak? Satu lagi, thyroid ni ketumbuhan k?

Unknown said...

Saya ada semua tanda2 ni .. Dan kepala mula naik kepingan.. Sejuk tak boleh tahan sampai demam kadang2 sbb bekerja dalam aircond .. Sy juga mula perasan perubahan memori jgka pendek yg ketara bila sy kerap lupa jadual..tarikh & kejadian recently berlaku .. Sendi sy juga sring sakit trutama wktu sejuk .. Sy jarang buang air besar .. Tetapi.. Sy ada palpitation .. Walaupun dlm keadaan rehat. Sbb setahu sy hypo ni pulse rate dia perlahan ..

Unknown said...

Saya ada semua tanda2 ni .. Dan kepala mula naik kepingan.. Sejuk tak boleh tahan sampai demam kadang2 sbb bekerja dalam aircond .. Sy juga mula perasan perubahan memori jgka pendek yg ketara bila sy kerap lupa jadual..tarikh & kejadian recently berlaku .. Sendi sy juga sring sakit trutama wktu sejuk .. Sy jarang buang air besar .. Tetapi.. Sy ada palpitation .. Walaupun dlm keadaan rehat. Sbb setahu sy hypo ni pulse rate dia perlahan ..

kpah k-poh Sharifahnor said...

Damia, kita tak boleh jangka kita Hypotairod atau Hypertairod hanya berpandukan simptom2 saja. Ada pengidap Hypotairod / Hypertairod yg dapat dua2 simptom Hypotairod dan Hypertairod . Pengidap bengkak Kalenjar Tairod yg Hormon Tairodnya normal juga,ada yg dapat simptom2 Hypotairod dan Hypertairod. Perlu buat ujian darah utk tairod lah yer...baru tahu Hypertairod atau Hypotairod . Jika ada, doc akan bagi ubat utk masalah tersebut.
Jom join fb grup TAIROD DAN ANDA.

kpah k-poh Sharifahnor said...

Anis Syakirah, tairod ni ada (1) masalah gangguan Hormon Tairod seperti Hypotairod (kurang Hormon Tairod ) dan Hypertairod ( lebih Hormon Tairod ). Ujian darah dapat tentukan Hypertairod atau Hypotairod . Simptom2 juga akan berlaku jika alami masalah ni.
(2) bengkak Kalenjar Tairod iaitu ada bengkak leher pada bahagian tairod ( tengah leher dan juga merata bahagian leher ) Bengkak leher perlu di rujuk kepada doc sbb dgn adanya bengkak leher ni, pengidap terdedah kpd masalah kanser tairod.
Jom join fb grup TAIROD DAN ANDA

Unknown said...

saya seorang student. saya pun ada rasa simptom mcm ni. memang agak sukar nak buat sesuatu kerja. jantung berdegup laju, susah nak tidur (insomnia), tangan pun mengigil and sometimes, anxiety tu datang secara tiba-tiba (lagi lagi masa presentation) alhamdulillah dapat kawal juga masa tu. saya juga selalu check di bahagian tekak, risau ada bengkak atau sebaliknya. berat badan pun makin menurun. padahal saya ni seorang yang aktif bersukan. lepas mengalami mcm ni, saya kurang bersukan. selalu juga saya surfing internet for thyroid cure ni, ada yang kata makan biji apricot mampu mencegah penyakit hyperthyroid ni. betul ke? memang rasa beban untuk menghadapi dugaan macam ni. harap maklum balas secepat mungkin.

kpah k-poh Sharifahnor said...

Ashmeen, simptom2 tairod tu dah ada. Selalunya,ramai yg tersilap bila tak ada bengkak leher maka dianggap tidak mengidap tairod. Tairod bukan semata2 bengkak leher saja. Ada gangguan Hormon Tairod jugak sprt Hypertairod dan Hypotairod .
Pertama sekali, Adik Ashmeen kena buat ujian darah untuk mengesan tairod. Ujian (TSH,T4 dan T3) boleh diambil di mana2 lab. Melihat pada simptom2 tu, mungkin sedang mengidap Hypertairod . Utk sakit tairod ni, ubat sangat penting utk menstabilkan Hormon Tairod .
Apa kata join fb grup TAIROD DAN ANDA . Di situ ramai rakan2 yg senasib. Jangan pandang ringan dgn penyakit ni yer. Sehera dapatkan rawatan dan nasihat dari doktor.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

insyaAllah kak. ada masa nanti saya ajak parents pergi buat check up tiroid and kalau boleh ambil blood test sekali. thank you for the info anyway!

Unknown said...

lagi satu kak, apa makanan yang perlu diambil dan dielakkan bagi penyakit hyperthyroid ni?

kpah k-poh Sharifahnor said...

Kalenjar Tairod menyerap iodine. Lagi byk ambik iodine,lagi byk Kalenjar Tairod menyerapnya. Lagi tinggi Hormon Tairod naik. Jadi kita ambik langkah berjaga2 dgn mengurangkan pengambilan seafood terutama yg bercengkerang. Ikan semua boleh ambik tapi kurangkan ikan pari. Agak tinggi iodinenya. Rumpai laut dan apa2 saja produk yg ada marine kolegen dan juga gamat yg di makan, kena elakkan.
Soya dan produk kurus badan yg tinggi kandungan soya juga elakkan. Sbb soya akan menyebabkan bengkak leher jadi bertambah besar atau tumbuh bengkak lagi. Boleh Google Goitrogen food utk lebih info. Jom join fb grup TAIROD DAN ANDA .

jusinfiniti said...

Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagai mana untuk hadapi kanser..cara2 utk bdepan knser..pemakanan..dan nasihat2 utk anda..pada anda kanser adalah petama dalam hidup...pada sy yg dh jumpa ramai pesakit..munkin kita bley bkongsi pendapat n bgai mna hendak merawat sampai sembuh..sy hulur kn tangan pd anda..sambut lh sebelum telambat..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi

NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

Unknown said...

Berapakah kos untuk ujian T3 dan T4 dan dimanakah ujian ini boleh dibuat?